Digital-scrapbooking.nl

Laat je creativiteit de vrije loop...

Tutorials met betrekking tot het zelf designen van je eigen scrapkits en tips & tricks voor scrapbooking.
By Raoul
Omdat er toch wel een paar mensen waren die zich afvroegen hoe ik de papieren characters gemaakt heb, heb ik er een tutorial van gemaakt.

Ik heb gewerkt met photoshop CS5, maar normaal gezien moet dit ook werken met de andere versies. Mocht dit niet zo zijn, moet je het maar zeggen.

En dit is wat we gaan maken, een papieren versie van Stitch.

Afbeelding

wat heb je nodig?

Voor deze tutorial heb je een paar zaken nodig:
- een pc
- photoshop
- de texturen (die ik gebruikt heb, natuurlijk kunnen jullie andere gebruiken) Papier.zip
- de bron: Stitch
- brush naaien: naaien.zip

Het wachtwoord is ‘dlrp’.

1.het bestand aanmaken

Voor het garen heb ik een brush gemaakt. Om een brush te maken staat hier al een tutorial dus die laat ik achterwege. Nadat je de brush gedownload hebt plaats je hem in ‘C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop\Presets\Brushes’. Doe dit voordat je photoshop opstart.

Maak een nieuw bestand aan van 1163px x 1190px, een resolutie van 72 en in RGB. Je mag de achtergrondkleur wit laten.

2. het hoofd

2.1 vlakken

We gaan beginnen met de bron in photoshop te plaatsen. Verander de laagnaam naar 'bron'. Rechtsklik op deze laag, en klik vervolgens op 'Convert to Smart Object'. Nu behoud de afbeelding beter zijn kwaliteit. Druk ‘ctrl’ + ‘t’ in en vergroot de bron met 347%. Zorg er wel voor dat tussen de breedte en de hoogte Afbeelding ingedrukt is. Plaats hem zoals hieronder en verander de ‘opacity’ naar 85%. Zo kan je een stuk makkelijker tekenen.

Afbeelding

Om alles geordend te houden is het best om een map aan te maken voor het hoofd van Stitch. Dus klik op Afbeelding en noem hem ‘Stitch’.
Voor de vlakken te tekenen gaan we de pen-tool (druk ‘p’) gebruiken. Wat je het beste kan doe is van onder naar boven werken. Dus als je naar de bron kijkt zie je dat de oren het diepst liggen. Zorg er wel voor dat links-boven Afbeelding inbedrukt is. Verander daarna de kleur naar #439cdd.

Dus we beginnen met het linkeroor, teken het bovenste blauwe vlak in het oor over. Het hoeft niet helemaal precies te zijn, want het moet er handgemaakt uitzien. Wanneer je daarmee klaar bent moet je ongeveer zoiets hebben. Verander de laagnaam naar ‘oor blauw onder L’, zo vind je snel iets terug.

Afbeelding

Vink het oogje uit voor de laag en doe dan verder totdat je alle vlakken hebt. Het is wel wat werk maar het zal mooi worden.

Wat tips voor het tekenen:
- Wanneer je boven Afbeelding aanklikt, kan je meerdere paden in 1 laag maken. Dit heb ik gebruikt voor de tanden. Het nadeel is dan wel dat je dan maar 1 texture erop kan plaatsen.
- Als je op ‘x’ drukt, verwisselen je voor- en achtergrondkleur
- Als je op ‘d’ drukt, veranderd de voorgrondkleur naar zwart en de achtergrondkleur naar wit.
Uiteindelijk zal je ongeveer zoiets moeten uitkomen. Je ziet niet echt de verschillende vlakken, daar kijken we dadelijk naar.

Afbeelding

Afbeelding

De kleuren die ik gebruikt heb zijn:
blauw (gezicht + oren): #439cdd
lichtblauw (rond ogen + onder mond): #a4d5fa
donkerblauw (neus): #2c518d
roze (tong + oren): #fecece
wit & zwart

Wat je nu ziet lijkt eigenlijk helemaal niet op stof of papier. Om er al een beetje meer diepte in te brengen voegen we een paar laagstijlen toe.

Een slagschaduw:
Afbeelding

Een buitengloed:
Afbeelding

Een binnengloed:
Afbeelding

Dit hebben we nu toegepast opp 1 laag. Om ze op alle toe te passen rechtsklik je op de laag waar je de laagstijlen op hebt gebruikt en klik je ‘Copy Layer Style’ aan.Nu selecteer je alle lagen met de vlakken aan en rechtsklik je weer. Klik daarna ‘Paste Layer Style’ aan, nu hebben alle vlakken de laagstijlen. Je zal nu zoiets zien. Het ziet er al veel beter uit, maar we zijn er nog niet. ;)

Afbeelding

Om je lagenpaneel een beetje in te korten kan je op het pijltje naast ‘fx’ klikken. Hiermee klapt het lijstje met laagstijlen in.

Afbeelding

2.2 texturen

Nadat je de vlakken hebt getekend gaan we de texturen erop plakken. Ga naar ‘File > Place’ en plaats één voor één de texturen in het bestand.
Als je dit gedaan hebt neem je 1 texture en je plaatst die laag boven de laag ‘neus’.

Afbeelding

Vervolgens ga je met de muis tussen deze 2 lagen instaan, hou je de ‘alt’ ingedrukt en klik je. De texture zal nu de vorm van het vlak aannemen.

Afbeelding

Om de kleur erdoor te laten komen zet je de ‘Blending Mode’ naar ‘Multiply’. Je kan ook nog de texture een beetje verplaatsen als je wil.

Doe dit voor alle andere vlakken behalve de zwarte, die doen we dadelijk. Voor de witte vlakken kan je de ‘Blending Mode’ gewoon laten staan en verander je de ‘Opacity’ naar 70%. Je zal nu ongeveer zoiets hebben:

Afbeelding

Zoals je misschien al gemerkt hebt, zijn er geen zwarte texturen. Die gaan we namelijk zelf maken. Je neemt 1 texture, bijvoorbeeld ‘9’. Rechtsklik op deze laag en klik op ‘Rasterize Layer’. Vervolgens druk je ‘ctrl’ + ‘i’ in, hierdoor maak je een negatief van de texture. Je ziet dat het nu wel blauw uitslaat. Daarom gaan we naar ‘Image > Adjustments > Black&White’ en klik gewoon meteen op OK. Doe dit voor nog 2 andere texturen. Vervolgens doe je weer precies hetzelfde zoals bij de andere texturen.

Als je dat gedaan hebt krijg je zoiets:

Afbeelding

2.3 zwart en wit garen

Maak 2 nieuwe lagen aan en noem ze ‘zwart garen’ en ‘wit garen’. Vervolgens voeg je aan deze lagen de volgende laagstijlen toe:

Een slagschaduw:
Afbeelding

Een buitengloed:
Afbeelding

Daarna neem je je penseel/brush (b) en selecteer je de brushset ‘naaien’. Dit doe je door linksboven op het pijltje naast de brush te klikken en vervolgens nog een keer op het pijltje naast de grootte van je penseel.

Afbeelding

Eenmaal je de juiste brush hebt, de eerste, selecteer je de laag ‘zwart garen’ en neem je de pen-tool. Let er wel op dat Afbeelding linksboven ingeklikt is en neem zwart als voorgrondkleur. Vervolgens teken je een pad lang de rand van een object. Dit hoeft er niet helemaal recht langs te lopen, het mag wel eens wat dichter of verder van de rand zitten. Als je een pad getekend hebt moet je rechtsklikken. Hier klik je ‘Stroke Path’ aan, een venster opend en daar moet je bij ‘Tool:’ ‘Brush’ invullen. ‘Simulate Pressure’ mag je uitvinken.

Afbeelding
Afbeelding

Soms lopen de vlakken achter elkaar. Dus dan moet je ervoor zorgen dat het garen er ook achterloopt. Je tekend dus de lijn zoals hij zou lopen als er niets voor zou zitten. Daarna de brush erop toepassen en met de gom het overtollige weggommen.

Het witte garen gebruik ik eigenlijk alleen voor het zwart. Je kan het natuurlijk ook gebruiken voor andere kleuren, gewoon je smaak volgen. :)
Doe dit tot het zwarte en het witte garen klaar is. Dan zal je zoiets bekomen:

Afbeelding

Ziezo, we zijn klaar! :D

Ik hoop dat jullie het een beetje begrepen hebben. Als er vragen zijn mag je die altijd stellen hoor.

Groetjes
Raoul
By Raoul
Romajo schreef:Wat goed Raoul! Zou helemaal vergeten dat jij ooit deze tut er al op had gezet. En had toevallig van de week zitten bedenken dat ik wel iets 'viltigs' wilde maken! ;-)
Hoop dat ik van het weekend tijd heb om het rustig door te nemen en in de praktijk te brengen!

Leuk Marieke, ben benieuwd naar je resultaat!
Mocht ik het te ingewikkeld geschreven hebben moet je maar hard roepen hoor. ;)
By Raoul
Semantje schreef:Super Tutorial! Stond deze al op het andere forum? Totaal gemist. Vind je het heel erg als ik deze techniek eens toepas bij het designen?

Jep, deze stond ook al op het andere "prehistorisch" ;) forum hoor.

Nee hoor, doe maar gerust! Ik zou het alleen maar leuk vinden als ik zo mensen kan helpen. En natuurlijk ben ik dan ook erg benieuwd naar je resultaat haha.
By Raoul
Semantje schreef:Bedankt Raoul! Ik ga er niet meteen mee aan de slag maar ga het zeker eens testen!

Haha, doe maar op je gemak hoor. Ik zie het hier wel eens verschijnen. ;)
Fioontje schreef:Ik ben eens begonnen aan een Dumbo, maar ben er nog niet klaar mee.
Het is idd een heel werk, haha!
Mss ga ik morgenavond nog even verder ermee :)

Oehhwww, ben benieuwd Fiona!! :D

En een kunstwerk neemt tijd in beslag, Disneyland is ook niet in één dag gemaakt haha. ;)
Nou, ik heb het niet helemaal gedaan zoals in de tutorial.
Ik had meer een papieren scrap embellishment in gedachten. Je weet wel, die elementjes waarmee je op echt papier scrapt.
Ik heb dus de stiksels weggelaten en heb er een papieren textuur voor gebruikt.
Ik ben er niet helemaal tevreden over, vooral met die schaduwen had ik even een gevecht om dat een klein beetje realistisch te krijgen. En dat mutsje is helemaal een drama. Maar bij het volgende karakter zal het wel wat beter gaan...

Afbeelding
New Releases.

https://gallery.mailchimp.com/2d7ce71[…]

nieuwe aanwinsten

Nog even iets van de wishlist uit de retirement sa[…]