Digital-scrapbooking.nl

Laat je creativiteit de vrije loop...

Tutorials met betrekking tot het zelf designen van je eigen scrapkits en tips & tricks voor scrapbooking.
By mayooo
Aangezien ik inmiddels ook verslaafd ben geraakt aan het scrapbooken (en bedankt hè allemaal ;)), wil ik me ook wel eens aan het designen gaan wagen. Misschien bak ik er helemaal niks van, dat kan ook haha, maar als ik niks probeer komt er natuurlijk helemaal niks van. Maar ik kan eigenlijk nergens handige informatie hierover vinden. Misschien is het allemaal wel heel logisch, maar ik heb altijd toch een hoop vragen als ik ergens aan begin.
Dus wie weet kunnen jullie me een beetje op weg helpen?

-Hoe ben je zelf begonnen met ontwerpen?
-Koop je hiervoor allemaal cu-spul of wat heb je eigenlijk allemaal nodig om het ontwerpen een beetje voor elkaar te krijgen?
-Zijn er ergens goede sites met uitleg over designen of hoe ben jij aan je kennis gekomen?
-Nog andere belangrijke dingen die handig zijn om te weten?

Dankjewel!! :bow-yellow:
By Fioontje
Graag gedaan he, haha! ;)

Dat is mij ook opgevallen. Er zijn weinig designing-tutorials te vinden.
Ik denk dat veel designers simpelweg hun 'geheimen' niet prijs willen geven.
Wat dat betreft heb ik ook al aardig wat afgegoogled naar tutorials, maar er zijn er weinig van te vinden hoor...

- Ik ben dus begonnen met simpele dingetjes te proberen. Alpha's vind ik nog altijd het makkelijkste om mee te beginnen. Ik ging gewoon naar www.dafont.com, zocht een leuke font uit, installeerde die en ging gewoon dingetjes proberen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik al een aantal jaar met photoshop werk (ik weet niet of jij dat ook al langer doet?) dus dat ging mij wel redelijk af. Gewoon dingetjes proberen. Ik probeerde gaandeweg ook dingetjes na te maken. Niet om het copieren zelf ofzo, maar gewoon om te weten hoe ze bepaalde dingen voor elkaar kregen.
- Ik heb wel wat CU-spul op mijn harde schijf staan, maar die gebruik ik weinig tot nooit. Ik zal vast wel eens 1 of 2 elementjes gebruikt hebben om net even dat ene kitje te completeren ofzo. Maar ik persoonlijk vind CU-spul erg niet-origineel. Dat is puur spul wat een andere designer maakt, jij gaat zitten inkleuren en vervolgens verkoopt als zijnde iets van jezelf. Daarbij is dat voor mij geen uitdaging. Ik wil weten hoe ik zelf elementjes maak, en hoe andere designers dat soort dingen zelf maken.
- Ik ben nog geen sites tegengekomen die goeie tut's heeft. Tenminste, niet naar mijn zin ;)
Maar ik houd me ook aanbevolen als iemand er wel eentje vindt.
Ik heb wel ooit eens deze site gevonden: http://digitalscrapbookplace.com/univer ... ials.shtml
Ik maak er weinig gebruik van, want de resultaten passen simpelweg niet in mijn stijl. Maar het kan voor iemand anders wel nuttig zijn natuurlijk...
- Euh tips... ja, zoveel mogelijk oefenen! Ik dacht in het begin: "Dat ga ik nooit onder de knie krijgen" maar moet zeggen dat het steeds ietsje beter gaat. Ik krijg nu ook elke keer de vraag wanneer ik met mijn eigen winkeltje begin en of ze alvast een plekje in mijn CT kunnen reserveren, haha!
Verder weet ik dat veel designers spulletjes inscannen en die gebruiken als elementjes. Bloemetjes, lintjes, touwtjes, stukjes papier, bedeltjes, strikjes... dat soort dingen. Ik heb ook al wat dingetjes klaar liggen die ik in wil gaan scannen...
En vectors gebruik ik graag. En veel andere designers ook. Neem bijv. een Britt-ish Designs, die maakt daar vaker gebruik van dan het lijkt, haha ;)
Oh, en veel geduld hebben. Lukt het de eerste keer niet, dan lukt het de volgende keer mss wel. Leg het designen dan even neer, scrap een pagina voor je eigen boek en kijk er de volgende keer dan weer eens naar. Vaak lukt het dan wel, omdat je er dan weer een helder oog op hebt.
En wil niet gelijk teveel in 1 keer. Dus gelijk moeilijke dingen maken, maar begin simpel. Probeer een alpha te maken, of ga eens spelen met patterns en maak op deze manier achtergrondjes.
Zoek ook eens niet op designing tutorials, maar bedenk eens wat je wilt gaan maken. Bijv. je hebt een elementje en die wil je graag in een background paper verwerken als pattern. Zoek dan eens op 'create pattern with photoshop'. Of als je stiksels wil maken, google eens op 'create stitches with photoshop'. Talloze websites te vinden met tut's voor photoshop! ;)

Succes!
By mayooo
Oh wat fijn zoveel uitleg haha!

Ja ik ben redelijk handig met photoshop gelukkig. Anders was het volgens mij aardig frustrerend om zo'n heel fotoboek te maken. Maar ik leer nog steeds dingen bij.

Maar die vectors, waar haal je die vandaan? Ik kom ze wel eens tegen op internet maar vaak kosten ze geld of zijn ze van slechte kwaliteit. Of maak je ze zelf? En hoe moet dat dan?
Ja je hoeft hier natuurlijk geen uitgebreide tutorial te schrijven haha, maar ik heb er echt nul verstand van.

En nog wel iets waar ik benieuwd naar ben: wat is jullie manier om kleuren van verschillende elementjes te matchen? Vooral als ze dus niet 1 plat vlak zijn, maar als het bijv. een bloemetje en een strikje en een knoop is? Je kunt wel met hue gaan schuiven, maar hoe krijg je ze dan alledrie hetzelfde? Je kunt daar geen kleurnummer invullen.
By Fioontje
Ze zijn wel te vinden hoor. Even op free vectors googelen en je komt er al een hoop tegen ;) Er zijn heel veel sites die ze aanbieden.
Vectors zijn plaatjes die je zo groot kan maken als dat je zelf wilt, zonder dat de kwaliteit naar beneden gaat.
Dus open je een vector in photoshop op - ik zeg maar wat - 8000 pixels, en je verkleint het daarna tot een pixel of 1000, dan blijft de kwaliteit gewoon goed.
Dus de vector na het downloaden even uitpakken, openen in photoshop en dan vraagt hij op welke grootte moet worden geopend. Ik verander het dan altijd even naar pixels en maak er een groot getal van. Het ligt eraan of er meerdere plaatjes op 1 vlak staan of maar eentje. Als er meerdere plaatjes op staan, dan maak ik er een groter getal van, omdat ik dat plaatje er ook nog uit moet knippen. Daarna openen en ermee doen wat je wilt! ;)
By mayooo
Overigens, op mijn bug's layout (zie vakantieboek layouts) heb ik een alpha gezet. Hij is niet mega bewerkt, gewoon geel gekleurd en een bevel effect gegeven, maar ach :). Ik doe dat eigenlijk best veel, fonts bewerken voor mijn eigen layouts.

Mag je alle gratis fonts gewoon gebruiken voor je eigen alpha's eigenlijk of zitten daar ook weer voorwaarden aan?

En hoe bepaal je of je iets als freebie weggeeft en wanneer vraag je er geld voor? Ik ga nog geen winkel starten hoor haha, maar kan me wel voorstellen dat zelfs in de freebies best wat tijd gaat zitten?
By renata
ben ook begonnen met een alpha en die bewerken.
gebruik wel cu spul en in photoshopprogramma zitten ook allerlei vormen die je kan bewerken, zoals bladeren, hartjes, kroon , dieren enz.
heb pas nog ergens een helemaal vormen gedownload en in photoshop gezet maar weer site niet meer.
zit er over te denken om mezelf met sinterklaas een tekentablet cadeau te doen om zelf dingetjes te tekenen.
met cu spul is het het nadeel dat je dezelfde vormen in meerdere kitjes van verschillende desingers tegenkomt.
als je nu veel oefent kun je met volgende blogtrain meedoen, als is het maar met een alpha :)
By Willemijne
Ik ben begonnen met dingen tekenen en dan inscannen en vervolgens in photoshop te bewerken, maar dat is niet altijd zo ideaal omdat je nooit in perfect vloeiende lijnen tekent. Ben daarna dus ook snel overgestapt op dingen digitaal maken.

Ik wil ook heel graag een tablet zodat ik illustrator meer kan gaan gebruiken om zelf vector tekeningen te gaan maken!

CU spullen heb ik nooit gebruikt. Hoe zit dat eigenlijk met zo'n licentie, want CU wil zeggen dat je het voor commerciele doeleinden mag gebruiken (dus op je website of flyer ofzo), maar niet perse dat je er zelf iets mee maakt en dat dan als je eigen ontwerp verkoopt toch? Of staat dat in de terms of use dat dat wel mag?

Alpha's maakte ik juist niet zo graag, omdat ik geen bestaande fonts gebruikte.. ivm copyright. Doe dat inmiddels wel, dus inderdaad een gratis, open licentie font gebruiken en bewerken.

Ik ben nogal een copyright freak geloof ik.. maar wil geen gezeur krijgen met dingen, en ik wil ook gewoon het liefste dingen echt zelf maken, from scratch!

Veel succes iig! En inderdaad.. het is verslavend!
By Sarah
Ik gebruik heel vaak en graag photoshop shapes.
Zo zijn bv. de golfkarretjes.... van onderstaande kit gemaakt met allemaal verschillende shapes.

Afbeelding

Verder maak ik gebruik van een combinatie tussen CU dingen, wat ik zelf teken en wat ik vind op internet.
Maar werken met shapes vind ik dus het leukste.

De banner bv. zat in een grab bag en kreeg je er gratis bij.
Ik vind hem erg leuk, gebruik hem voor redelijk veel van mijn kitjes, maar toch ziet hij er telkens anders uit. Andere kleuren, andere koord, ander patroon...
By mayooo
Oh ja shapes ken ik wel en ik weet ze ook goed op internet te vinden dus dat komt goed haha :D.

Ik heb wel een teken tablet, maar dat is echt niet altijd ideaal hoor. Ja je kunt er zelf mee tekenen, maar het wordt nog net zo 'scheef' als dat je zelf op papier zou tekenen. Dus als je een hartje zou tekenen krijg je die ook met een tablet echt niet symmetrisch (en oke een hartje is nog wel te vinden, maar met moeilijkere vormen wordt het lastig).
Illustrator heb ik op de kunstacademie veel gebruikt, maar ik gebruik dat nu echt al jaren niet meer dus ik ben er helemaal uit. Weet echt niet goed meer hoe het allemaal werkt. Maar voor de pentool heb je geen tablet nodig in elk geval.

Hm, zal me ook maar eens wat meer in vectors gaan verdiepen. Stom dat ik daar eigenlijk niks over weet.

Een alpha zelf maken from sratch is echt mega moeilijk hoor. Wij moesten op de kunstacademie zelf ons eigen font maken, maar dat was echt een gepruts. Je kunt niet zomaar wat verzinnen, de vormen moeten overeen komen en het formaat en het moet 1 stijl zijn en dan zit je ook nog met spatiëring te klooien. Nou je kunt inderdaad beter gewoon een font downloaden en daarmee werken anders maak je jezelf gek haha.
nieuwe aanwinsten

https://gallery.mailchimp.com/2d7ce71[…]