Digital-scrapbooking.nl

Laat je creativiteit de vrije loop...

Tutorials met betrekking tot het zelf designen van je eigen scrapkits en tips & tricks voor scrapbooking.
By Semantje
Hoi iederen, toen ik hier mee bezig was dacht ik dat het misschien wel leuk was om aan jullie te laten zien hoe dit werkt. Wellicht heeft iemand er iets aan, ik zeker wel.

Mijn folder met templates begint aardig vol te raken en zo kan ik toch een beetje overzicht houden als ik een template nodig heb met een bepaald aantal foto's. Ik vind het namelijk persoonlijk niet fijn om alles uit elkaar te gaan trekken. Ik houd liever de setjes bij elkaar.

Ok daar gaan we!

Afbeelding
Ik heb alles netjes op thema staan qua kitjes maar de templates zitten bij mij in 1 folder.

Afbeelding
In die folder ziet het er dus zo uit. Heel erg onoverzichtelijk en vergeet hierdoor vaak wat ik nou precies heb. Vaak ben ik 10 minuten bezig om te vinden wat ik zoek.

Afbeelding
Kies een template map uit met templates erin die je graag wilt labelen (of taggen als je een engelse versie hebt). Ik ben bezig al deze folders in te gaan en de templates 1 voor 1 te labelen.

Afbeelding
Binnen de folder ziet het er meestal zo uit omdat er vaak meerdere bestandsoorten in zo'n setje zitten. Ik gebruik altijd de PSD versie dus die zoek ik even op. Ze staan hier in de folder met tp files.

Afbeelding
Toevallig in dit setje staan de templates allemaal netjes in hun eigen folder maar het kan ook zijn dat je nu de PSD bestanden al ziet.

Afbeelding
Ik open template 1 en daar zie je het PSD bestand met daarbij een voorbeeldje in de vorm van een jpg. Er staan bij 99,9% van deze bestanden altijd een voorbeeld bij in de vorm van jpg of png. Deze zoeken we!

Afbeelding
Klik op het voorbeeldje en dan zie je onderin een balk verschijnen met info. Hier vind je ook 'Labels'. Klik op een label toevoegen en het balkje wordt typebaar.

Afbeelding
Ik heb besloten om de enkele en dubbele templates ook te kunnen onderscheiden en noem deze template dus single met het getal 4 erachter want dit is het aantal foto's dat ik hier in kwijt kan. Als het een dubbele was geweest noem ik deze double4. Zorg ervoor dat je geen typefouten maakt want dan kun je hem later niet meer juist terugvinden in het zoekscherm. Als je je label hebt ingevuld klik je op opslaan.

Afbeelding
Nu kun je weer terug naar de templates folder en kun je het zoekbalkje aan de rechter bovenkant gaan gebruiken. Dus als je 4 foto's hebt die je op een elke pagina wilt zetten typ je 'single4' in en druk je op zoek.

Afbeelding
Voila! Alle templates die plek hebben voor 4 foto's.

Afbeelding
Als je nu dubbel zou klikken op het plaatje opent je pc deze in je fotobewerkingsprogramma. Dit wil je niet dus de truc is om er met rechts op te klikken en de bestandslocatie te openen. Dan kom je terecht in de folder waar ook het PSD bestand te vinden is.

Het is in het begin enorm veel werk maar scheelt daarna een hoop zoekwerk.
Wow, dat is handig.
Dank je wel voor de tip.

Bij mij zitten mijn gekochte templates in mapjes per designer (Cindy Schneider, LGFD, Scrapping With Liz).
En mijn freebie templates zitten zitten in een mapje templates en daaronder een onderverdeling met mapjes 1 foto, 2 foto's, 3 foto's, 4 foto's, 4+ foto's, year in review.

Maar dit is ook wel erg handig.
Als ik ga zoeken rechtsboven, dan zoekt hij niet op labels. Dus krijg wel de templates waar het woord in de naam zit, maar niet de gelabelde... Enig idee hoe ik dat kan veranderen?
Handig zeg! Ik gebruik dat zoekbalkje eigenlijk best vaak, maar nooit aan gedacht om zelf dingen te taggen.

Ik heb het momenteel zo:
Ik heb 1 map 'templates'. Daarin zitten de submapjes met alle templates. Maar ik heb van elk mapje ook een preview los in de map staan. Die previews heb ik genummerd en het bijbehorende mapje heb ik hetzelfde nummer gegeven.
Ik zoek meestal namelijk niet op aantal foto's maar op uitstraling die ik wil dat de pagina moet hebben. Dan vind ik het handig om door de afbeeldingen te scrollen.

Afbeelding
nieuwe aanwinsten

http://www.brittishdesigns.com/shop/i[…]